Vill du lära dig ett kortspel som både är enkelt att komma igång med och tillräckligt smart för att utmana hjärnan? Då ska du kika närmare på tvåmanswhist. Det är ett klassiskt stickspel för två personer som kombinerar tur och skicklighet på ett perfekt sätt. Här får du en tydlig och lättläst genomgång av hur spelet går till, vad som krävs för att vinna och vilka variationer som finns.
Innehållsförteckning
- Så kommer du igång med tvåmanswhist
- Fas 1 – samla kort till din hand
- Så fungerar trumf i tvåmanswhist
- Fas 2 – stickfasen börjar
- Poängsystemet – så vinner du spelet
- Regler till tvåmanswhist i punktform
- Strategier för att lyckas bättre
- Vad är japansk tvåmanswhist?
- Så skiljer sig japansk variant från originalet
Så kommer du igång med tvåmanswhist
Det du behöver är en vanlig kortlek utan jokrar, två spelare, samt papper och penna för att hålla koll på poängen. Kortleken blandas, och båda spelarna får 13 kort var. De övriga 26 korten placeras i en hög på bordet. Spelet är uppdelat i två tydliga faser: bygga en hand och sedan spela om stick.
Fas 1 – samla kort till din hand
I den första fasen drar du och din motståndare kort från högen, men med ett strategiskt val vid varje drag. När det är din tur drar du ett kort från högen och kan då:
- Behålla kortet och kasta nästa (utan att titta på det)
- Kasta det första och istället tvingas ta nästa kort
Det här valet upprepas tills alla kort i högen är slut. Båda spelare slutar med 13 kort på handen, vilket blir er spelhand för nästa fas.
Så fungerar trumf i tvåmanswhist
Trumffärgen avgörs i början av spelet. Det första kortet från högen vänds upp och visar vilken färg som är trumf under hela omgången. Trumf slår alla andra färger, men det finns inget krav på att spela trumf, ens om du har ett kort i färgen. Det gör att du kan hålla tillbaka trumfen för att överraska i rätt ögonblick.
🃏 Fun fact: Tvåmanswhist är inte bara en förenkling
Tvåmanswhist är ofta beskriven som en enklare version av fyrmanswhist, men det kräver mer strategisk planering eftersom varje val du gör i den första fasen direkt påverkar din chans att vinna i den andra. Varje kort du behåller eller kastar spelar roll.
Fas 2 – stickfasen börjar
När ni båda har era händer klara börjar spelet på riktigt. Den som inte delade ut korten får börja med att lägga ut ett valfritt kort. Den andra spelaren måste då:
- Följa färg om möjligt
- Om du inte har kort i färgen får du spela ett annat kort (och eventuellt använda trumf)
Det högsta kortet i den färg som spelats vinner sticket – om ingen spelade trumf. Om trumf används vinner det högsta trumfkortet. Spelaren som vinner ett stick får lägga ut nästa kort.
Regler att tänka på i stickdelen
- Du behöver inte lägga ett högre kort om du följer färg – bara ett i rätt färg räcker.
- Trumf är frivilligt – du kan välja att inte använda det även om du har det.
- Du måste följa färg så länge du kan.

Poängsystemet – så vinner du spelet
Du vinner inte direkt på att ta flest stick – men nästan. Det krävs nämligen att du tar minst sex grundstick innan poängen börjar räknas. För varje stick utöver de första sex får du ett poäng. Målet är att vara den första att nå 13 poäng totalt.
Exempel på poängräkning
- Du tar 8 stick = 2 poäng
- Motståndaren tar 5 stick = 0 poäng
Spelet startar om från början med blandning och nya kort. Den som först når 13 poäng totalt vinner hela partiet.
Regler till tvåmanswhist i punktform
För att snabbt förstå spelets grunder kan du hålla koll på de här punkterna:
- 13 kort till varje spelare, resterande i en hög på bordet
- Trumffärg avgörs genom att ett kort vänds upp från högen
- Dra kort från högen, behåll eller kasta
- Stickdelen: följ färg om möjligt, använd trumf om du vill
- Poäng ges först efter 6 stick
- Först till 13 poäng vinner
Strategier för att lyckas bättre
Du kommer snabbt märka att det inte räcker att bara spela ut dina starkaste kort direkt. Tvåmanswhist belönar tålamod och fällor. Om du lär dig att läsa din motståndare kan du lura denne att slösa sin trumf, eller få dig själv i en bättre position inför nästa stick.
Tänk på detta i första fasen
- Behåll kort som kompletterar färger du har mycket av
- Undvik att sitta med många kort i färger du vet att du ofta förlorar i
- Lura din motståndare att ta kort du vet blir svåra att använda
Vad är japansk tvåmanswhist?
En spännande variant av spelet är japansk tvåmanswhist, som skiljer sig ganska mycket från originalet. Här får varje spelare 20 kort som läggs i två rader framför dem. Hälften av korten ligger med framsidan uppåt och resten dolda under.
Spelet börjar med att spelarna får sex kort i handen. Den som är förhand väljer trumf, och därefter spelas stick där du kan spela kort från handen eller från bordet. Vinner du ett stick, får du fortsätta. Det kort som låg under det spelade kortet på bordet vänds upp. Spelet fortsätter tills alla stick är tagna.
Det finns också en variant där korten på bordet är gemensamma, vilket lägger till en extra nivå av strategi och planering.
📌 Visste du detta om japansk whist?
Japansk tvåmanswhist är inte från Japan, trots namnet. Det är sannolikt en svensk uppfinning från början av 1900-talet. Namnet gavs för att spelet skulle låta mer exotiskt och spännande.

Så skiljer sig japansk variant från originalet
Medan den klassiska tvåmanswhist är uppdelad i två faser, där du först samlar din hand och sedan spelar stick, är japansk tvåmanswhist mer visuell och interaktiv. Du måste planera både för korten du har i handen och de som ligger på bordet, eftersom du inte kan använda alla direkt. Det gör att spelet blir både mer överraskande och oförutsägbart.
Vad passar dig bäst?
- Klassisk tvåmanswhist passar dig som gillar strategi med låg slumpfaktor
- Japansk variant är mer lekfull och innehåller fler överraskningar
Oavsett vilken version du väljer, kommer du att få en spännande upplevelse där regler till tvåmanswhist ger dig en perfekt mix av enkelhet och djup. Och du kommer snabbt märka hur kul det är att bemästra spelet tvåmanswhist.